De verpaupering van Ulft biedt kansen voor ondernemers

Zo kom ik Ulft binnen als ik naar mijn ouders ga

Ik woon in het Detroit van de Achterhoek. Meer dan 30 panden staan leeg in het centrum van Ulft. Als ik vanuit mijn woning naar mijn ouders in het centrum van Ulft loop kom ik eerst langs een afgebrand pand (meest afzichtelijke plek van de Achterhoek) en vervolgens kom ik langs een discotheek die al meer dan 15 jaar leeg staat en dan pas kom ik in het werkelijke centrum.



Leegstand en verpaupering in Ulft

Voor een dorpskern met de ambitie om aantrekkingskracht te hebben voor de dorpen in de hele gemeente is zo'n binnenkomst niet echt een visitekaartje (om een understatement te gebruiken)

Ook heeft Ulft ambities om met het DRU Industriepark landelijk en zelfs internationaal een plek te creĆ«ren  waar mensen vanuit Nederland en de rest van de wereld goed kunnen vertoeven. Dit is een nobel streven vind ik maar dan moet je er in mijn ogen wel voor zorgen dat het gebied rond het DRU Industriepark ook een beetje gezellig is;)

Als burger en als ondernemer stoort de verpaupering van Ulft mij verschrikkelijk. Maar tegelijkertijd zie ik ook veel kansen en mogelijkheden voor ondernemers in de regio. Want in mijn ogen kun je 2 dingen doen:
  1. Wachten tot politiek en eigenaren van de leegstaande panden zelf een plan bedenken 
  2. Een groep creatieve ondernemers een paar jaar hun gang laten gaan
Je zou de leegstaande panden kunnen gebruiken voor kantoorruimte, atelierruimte, ruimte voor theater of expositie zoals ze in Den Haag doen Je kunt ook van Ulft het e-commerce centrum van de Achterhoek maken.  In de leegstaande panden komen kleine lokale winkels die zowel een fysieke locatie hebben als een internet winkel . De winkeliers die starten worden begeleid door een aantal coaches die veel verstand hebben van e-commerce en marketing.

Als je nog verder zou gaan zou je met de komst van de internet of things de leegstaande panden kunnen inrichten voor Google Glass. Dus fysieke winkels met codes waar mensen door heen lopen en spulletjes kunnen kopen door middel van commando' s .

Maar zelf denk ik dat er voorlopig helemaal niks gaat gebeuren omdat er veel te veel politieke, persoonlijke en commerciƫle belangen spelen. Dat is jammer omdat ik ervan overtuigd ben dat je met een deltaplan tegen de verpaupering veel burgers, bezoekers en ondernemers erg gelukkig zou maken. Bovendien is het gezien de nationale en internationale ambities met het DRU Industriepark absolute noodzaak om de verpaupering te stoppen.