Ondernemen in de Achterhoek: Lisa Pit

Het Woodbroke hotel in Barchem
Iedere vrijdag willen we op deze plek een Achterhoekse ondernemer in het zonnetje zetten. Dit doen we omdat we als OER Marketing denken dat er talent genoeg is is in de Achterhoek. Onderzoeken en cijfers bewijzen onze uitspraak ook dat de Achterhoek 1 van de meest innovatieve regio’ s van Nederland is. Omdat wij niet geloven in push marketing proberen we op deze manier ons kleine steentje bij te dragen aan de marketing voor Achterhoekse bedrijven


1. Wie ben je en wat doe je? 
Lisa Pit,  Ik werk als Commercieel Directeur voor Woodbrooke Barchem.

2. Hoe en met welke middelen heb je Woodbrooke aantrekkelijk gemaakt? 
Veel natuurlijke materialen van buiten naar binnen gehaald in dit prachtige door Postel gebouwde, riet gedekte landhuis. In de brasserie ligt een eikenhouten vloer, in de Douglas zaal een vloer van de Douglas spar en in de lounge is een onbewerkte houten wand en een heerlijke open haard. Tevens zijn er veel zelf gemaakte meubels alles is gemaakt van het hout van het 17 ha. grote landgoed behorende bij het Woodbrooke Hotel.

En ook door gebruik te maken van de authentieke elementen bv. de fantastische houten plafonds in de huidige brasserie en de karakteristieke balken in vergaderzalen ipv. de zo vaak voorkomende systeemplafonds. Ook is er nagedacht over inspireerde en verrassende teksten op wanden, in tapijt en op de ramen. Hierdoor is de inrichting van het hotel, brasserie Woods en de zalen modern, warm en toch gezellig.

3. Wat doe je aan marketing? 
Na vier maanden verbouwen (en een boel lijken uit de kast) is er weinig marketing budget overgebleven en doe ik binnen de mogelijkheden het mogelijke: Door o.a. persberichten, zoveel mogelijk free publicity genereren. Gebruik van diverse bookingssites, diverse organisaties kennis laten maken met ons bedrijf, flyers verspreiden, nieuwsbrieven versturen, Facebook , Twitter. Gasten in de watten leggen zodat ze verder vertellen hoe leuk het bij ons is!

4. Waarom is innovatie zo belangrijk voor de Achterhoek?
Innoveren is spannend, innoveren is een uitdaging, innoveren is inspiratie ik denk dat in moeilijke tijden (crisis, ik heb een hekel aan dat woord) mensen veel meer innoveren en innovatiever worden waardoor je, jezelf een boost geeft om creatief te zijn en waardoor mooie ideeën en initiatieven ontstaan en opbloeien en waaruit blijkt dat er veel meer mogelijk is dan dat men ooit had gedacht ( wat is daar nou crisis aan ). 

Ik denk dat dit voor iedereen belangrijk is, en ook zeker voor de Achterhoek want het is een fantastisch mooi gebied wat door veel meer mensen gezien moet worden. Ik ben momenteel met een aantal mensen bezig om het Woodbrooke Art Festival te ontwikkelen een onderscheidend 4 seizoenen festival met als voortrekker een groot Land-art project van internationale allure. Je kunt denken aan de zandsculpturen Winterwijk of aan Beaufort aan de Belgische kust. Dit is innoveren ten top en een grote trekker voor de Achterhoek. Dit is verfrissend en biedt kansen voor economische groei en persoonlijke groei in de Achterhoek en dat is fijn en belangrijk wanneer je ergens met veel plezier woont.

5. Wat is je grootste passie in het leven?
Ik heb niet één grote passie ik ben een echt meer dingen mens. Vroeger kon ik al niet kiezen welke school ik wilde gaan doen, ik heb kunstacademie, land en tuinbouw en hotelschool gedaan. Gewoon omdat ik heel veel leuk vind. Natuur, Cultuur, creativiteit en gezelligheid. Ik ben een team player en een bouwer, met veel ideeën dat zal nooit ophouden het borrelt gewoon door.
Ik hou erg van echt en puur, ik mag thuis bv. graag koken met echte producten en genieten met mijn partner en onze 3 zonen 8, 7 en 2.

Ik wordt blij van mensen, mensen leren kennen, mensen verrassen, mensen met elkaar verbinden en ook van een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Zo werken we bij Woodbrooke o.a. ook met Wajong jongeren, verwarmen we de panden door middel van  een bio massa installatie.

Waar ik kan, wil ik participeren of stel ik graag een van Woodbrooke’s ruimtes beschikbaar voor maatschappelijk verantwoorde initiatieven. Bv. ons atelier, binnenkort komen er leerlingen van het Staring college hierin het Atelier etsen maken voor het project “Kunst in Bedrijf” en laatst heeft de gym vereniging DOS Barchem hier hun decors geschilderd gesponsord door NLdoet. 

Ieder voorjaar is er een Land–art project met een school om ook jongeren te laten genieten van de natuur en hun eigen woonomgeving en kennis te laten maken met kunst en cultuur.
Dat zijn dingen die ik belangrijk vind, hier ligt mijn passie en dat is nieuwe initiatieven en samen iets creëren.

6. Gebruik je social media voor je bedrijf? en waarom wel niet?
Ja, voordat ik hier kwam deed ik er niks mee ik had er niks mee nu merk ik dat het zakelijk gezien heel handig is.

Onze workshops zijn gaan lopen doordat we ze op Facebook plaatsen. Fantastisch medium dus. Ik heb volgende week een workshop om Linkedin beter te leren kennen ik ben benieuwd! Twitter laat ik nog even rusten, ik heb een account maar dat is eigenlijk alles je kan ook te veel te gelijk willen!

7. Aan welke Achterhoekse ondernemer zou jij het stokje willen doorgeven en waarom?
Ik heb er een heleboel, je mag kiezen:
Chanti Jansen, Directeur van ondernemers in bedrijf, fantastisch initiatief is enorm groot gegroeid in een korte periode van 2 regios naar 21 regios. Chanti verbind mensen en haalt het goede in ze naar boven, bruist van de goede ideeën. En geeft mogelijkheid voor een creatieve manier van leuk netwerken.
Karen Nijveld, Project 2 do en sinds kort regio manager van ondernemers in bedrijf is een fantastisch leuke, creatieve ondernemende vrouw ze schrijft enorm mooie teksten daar word je enthousiast van.
Klaas Pit, Restaurant LEKKER in Zutphen. Mijn vader die ons enorm ontlast om ons restaurant LEKKER voor ons te runnen toen wij deze baan aangeboden kregen. En LEKKER mag wel eens in het zonnetje staan of Georgette Wekking een enthousiaste persoonlijkheid met veel ambitie!