Pagina's

Presentatie Webwinkel vakdagen 2014


Bron foto
Tegenwoordig schrijf ik eerst mijn presentaties eerst uit om vervolgens de geschikte plaatjes en bullets te zoeken. Hieronder de tekst van de presentatie die ik vanmiddag om 14 uur geef op de webwinkel vakdagen 2014 over online marketing en e-commerce.

Mijn naam is Olaf Molenaar ik ben docent online marketing en ik heb een eigen bedrijf OER Marketing Ik doe zelf in de praktijk niet aan e-Commerce en daarom geef ik deze presentatie samen met Sander Berendsen van SB SupplyWant Amerikanen zeggen zo mooi als je alles weet van economie waarom ben je dan niet rijk? 

Patrick Petersen vroeg mij om in 15 minuten een verhaal  te vertellen over online marketing  in combinatie met e-commerce. Ik probeer studenten te helpen en te begeleiden op het gebied van e-commerce en hun plannen te voorzien van nuttig commentaar.Maar zoals bij elk plan gaat het bij e-commerce niet alleen om de spiegeltjes en kraaltjes maar om de basis. Die basis moet goed zijn. En bij veel bedrijven is die basis nog niet goed. 

Zaken die me opgevallen zijn deze maand:
* Ik las vorige week een stuk over bouwmarkt Kwantum en het viel me op dat zij nu in 2014 nog moesten nadenken over online. Lijkt mij rijkelijk laat. Want ook de doelgroep van Kwantum zit na 8 uur op de tablet en de smartphone te surfen en te shoppen. 
* Ik las eergisteren dat Nederlandse retailers nog niet warmlopen voor IBeacon.  Terwijl succesvolle bedrijven als Coca Cola en Apple hier al massaal mee werken. Het lijkt mij een ideale combinatie van online en offline en zeker voor prijsbewuste Nederlanders een ideale tool 
* Dat veel sites nog niet responsive zijn 
Vrijdag wilde ik bij Dixons een MacBook bestellen op mijn smartphone maar na 10 minuten geklungel heb ik toch mijn computer er maar bij gepakt. Een bedrijf als Zalando doet dit veel beter. Want de pagina past zich automatisch aan de device aan. Of je nu met een BlackBerry, Samsung of een iPhone de site bezoekt je kunt altijd winkelen. 

 * De wereld is in 2014 definitief mobiel en real time geworden en mobiel en gemak moet voorop staan. Doe vooral ook niet te moeilijk want gemak dient de mens. 

Welke strategie moet je dan hebben? 

Kies een niche het heeft in 2014 weinig zin om een boekenwinkel online te beginnen met Amazon en Bol als grote concurrenten. Maar er zijn zelfs in de boekenbranche nog genoeg niches te vinden. 

Het minste wat je in 2014 moet hebben is wel een responsive site en je moet gemakkelijk kunnen betalen verder is het vooral veel experimenteren en de resultaten meten. 

Goed voorbeeld in Nederland vind ik Coolblue. Zij proberen heel veel zaken uit en meten alles door. Bovendien investeren ze veel in service en komen ze hun afspraken na.

Een (responsive) site is daarbij gemakkelijker en vooral ook goedkoper dan een app in mijn ogen.  

Sowieso is in mijn ogen de responsive site de spil in de online marketing strategie Want Facebook en Twitter zijn nu populaire kanalen. Maar hoe is dit over 2 jaar? Bovendien ben ik liever zelf eigenaar van de data. 

Samenvatting  

  • Zorg voor een responsive site 
  • Kies je niche 
  • Ga experimenteren en kijk wat werkt 
  • Meten=weten 
  • mobiel, mobiel en nog eens mobiel 
  • Hou het simpel