![]() |
Combinatie on en offline |
Grofweg ingedeeld heb je nu de volgende 2 mogelijkheden:
- Jij gaat zelf op zoek naar klanten
- Klanten gaan op zoek naar je bedrijf
- Jij gaat zelf op zoek naar klanten
Dit heb ik zelf 15 jaar gedaan. Ik was telefonisch verkoper bij ABU en Zondagskrant Eindhoven en Account manager bij Siemens en Milos.
Hoe doe je dat?
Je pakt de telefoon en verkoopt rechtstreeks. Of je pakt de telefoon en maakt een afspraak. Bij de klant laat je vervolgens je oplossing of product zien. Een andere mogelijkheid is om een evenement te organiseren. Zo heb ik op slot Zeist een evenement georganiseerd rond software voor bouwbedrijven (het ging rond 2004 nog goed in de bouwsector;) Andere mogelijkheid je stuurt een mailing en maakt vervolgens afspraken per telefoon
Voordelen van deze methode
- Je bent erg pro actief aan het werk
- Je vult langzaam een trechter met nieuwe klanten
Nadelen van deze methode
- Het kost erg veel tijd
- Het is opdringerig
- Klanten gaan op zoek naar je bedrijf
Dit doe ik nu 7 jaar. Door middel van aanwezigheid op social media, het schrijven van blogs, optreden als gastspreker en mond-tot-mond reclame probeer ik nieuwe klanten te werven. Met deze tactiek heb ik de afgelopen 7 jaar een redelijke boterham kunnen eten. Maar ik merk dat klanten momenteel door de bomen het bos niet meer zien (qua communicatie en marketing specialisten). Het is tijd voor een nieuwe aanpak en een nieuwe strategie.
Voordelen van deze methode
- Het kost relatief minder reistijd
- Thought leadership is in mijn ogen de beste methode om te verkopen
Nadelen van deze methode
- Iedere communicatie en marketing specialist werkt nu volgens deze methode en klanten zien door de bomen het bos niet meer.
Maar hoe kom je dan aan nieuwe klanten?
Zelf zit ik momenteel te broeden op een nieuwe methode om klanten aan te trekken. Ik geloof in 2014 in creatieve combinaties. Zo geloof ik heilig in:
- Combinatie online en offline
- Kleinschaligheid
- Creatieve combinaties
- Toegevoegde waarde voor je leefomgeving
- Passie voor je klanten en werk
- Ontmoetingsplek voor de regio
Daarom zie ik veel in aparte combinaties. Bijvoorbeeld een autodealer en een wijnhandel. Of een marketingbedrijf en een boekhandel. Klanten kopen een boek en komen in gesprek over van alles maar ook over internet en marketing.
Zelf zou ik ook graag een boekhandel beginnen in combinatie met online marketing bureau. Dus boeken verkopen (mijn passie) en zo in contact komen met nieuwe klanten voor mijn eigen marketing en communicatie bureau.
Ik kreeg zelf veel inspiratie van het onderstaande filmpje.