In 5 stappen naar een succesvol marketingplan

Simpel heeft in Nederland een negatieve bijklank. Het lijkt soms alsof we niet van simpele oplossingen houden. We doen liever moeilijk en maken zaken onnodig ingewikkeld. (Op de afstandsbediening van mijn Samsung Smart TV zitten bijvoorbeeld 50 knopjes waarvan ik er gemiddeld 8 per dag nodig heb)

Ook marketing maken we veel te ingewikkeld. Maar marketing is geen wetenschap en in mijn ogen en ook niet heel moeilijk. Marketing gaat vooral over het slim manipuleren van gevoelens en boerenverstand.

Een mens is immers geen machine. Tal van onderzoeken door "echte" wetenschappers (geen marketeers;) als Piet Vroon en Daniel Kahneman hebben aangetoond dat wij vooral primair reageren met ons gevoel en emotie (reptielenbrein)

Marketing moet ervoor zorgen dat dit reptielenbrein gaat werken. Maar daarvoor moet je uiteraard eerst een goede dienst of product hebben. (je kunt ook met marketing van een drol geen gebakje maken)

Net zag ik een filmpje hoe je in 5 stappen een simpel maar goed marketingplan kunt maken voor ieder bedrijf.




  1. Benoem de voordelen van je product of dienst
  2. Wie en waar is de doelgroep voor je product of dienst?
  3. Maak aanbiedingen op maat voor de in stap 2 gespecificeerde doelgroep
  4. Uit stap 3 haal je klanten die interesse hebben in je product of dienst 
  5. Vul de trechter met stap 3 en 4 en zorg voor sales
Hieronder in het filmpje zie je de hierboven opgesomde punten met aansprekende voorbeelden.