Pagina's

Waarom strategisch denken in marketing zo belangrijk is!



Bron foto

Het gevaar bestaat dat men zozeer door tactiek bezeten is dat men het doel op de lange termijn uit het oog verliest. Daar heeft men zelf het laatste erg in.
Henry Kissinger

Op korte termijn resultaat halen is voor veel organisaties enorm belangrijk. Want bedrijven moeten personeel betalen, huur en de leaseauto's rijden ook niet op water. Bovendien is binnen de meeste branches de concurrentie genadeloos en dan moet je ook nog rekening houden met zo iets vervelends als klanten die mondiger en kritischer zijn dan ooit en ook de technische mogelijkheden hebben om je daar dagelijks aan te herinneren;)

Kortom ondernemen in 2013 lijkt zoiets als op eieren lopen met legerkistjes aan.

Organisaties piekeren zich ondertussen suf hoe ze klanten kunnen boeien en binden met content marketing , social media marketing en nieuwe innovaties. Smartphones worden nog sneller, Tablets nog dunner en diensten nog goedkoper en flexibeler.

Maar de klant is in 2013 niet meer loyaal.  Als er dit jaar een concurrent voor Spotify  op de markt zou komen die dezelfde kwaliteit en aanbod zou bieden voor 5 euro per maand (i.p.v. 10 euro per maand) dan stapt 75% van de Spotify klanten over naar de nieuwe dienst is mijn overtuiging.

Spotify is niet meer te vergelijken met een merk als Douwe Egberts 30 jaar geleden. Mijn oma en mijn moeder (in mindere mate) dronken hun leven lang DE en knipte hun leven lang bonnetjes om 1 keer in de 5 jaar met een enorme hoeveelheid bonnetjes naar de DE winkel in Arnhem te gaan om een cadeau uit te zoeken.

Maar wat dan?

De meeste mensen weten zelf niet wat ze willen. Toen de iPhone nog niet was uitgevonden waren de meeste smartphone gebruikers ontzettend blij met hun Nokia en BlackBerry. De beroemde uitspraak van Henry Ford

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Is ook in 2013 nog steeds van toepassing.

Het verschil is alleen dat innovatie nog een fractie sneller gaat. Daarom is in mijn ogen een strategie voor de langere termijn absoluut noodzakelijk. Want de oplossing zit niet in dunner, sneller, goedkoper maar in anders en innovatie en dat kost tijd.  Bovendien is de klant in 2013 niet meer zo loyaal als 30 jaar geleden.. Daarom moeten we op zoek naar nieuwe flexibele modellen waar de mens centraal staat en niet het verdienen.

Mooi voorbeeld is *bliep* geen geweldige revolutionaire dienst maar wel een hele andere manier van denken t.o.v. de gangbare telecombedrijven. Hier is goed over nagedacht (ook voor de lange termijn) en dat zie je in alles!