
Gisteren heb ik geschreven over "oude tekstschrijvers en dingen die voorbij gaan" met als voorbeelden van toen Louis Couperus,Wim Kan aan de ene kant en de voorbeelden van nu Tommy Wieringa en Hans Teeuwen aan de andere kant. Ik heb deze voorbeelden gebruikt om aan te tonen dat taal en teksten (communicatie) sterk aan verandering en smaak onderhevig is.
Het tempo ligt nu hoger en de communicatie is sneller geworden. Tenslotte heb ik met een spotje van Holland Casino laten zien dat een interactief moment de "ouderwetse"
communicatie danig kan verstoren als je uitgaat van communicatie als zender.
Hier wil ik verder gaan.
Heel veel bedrijven gaan er nog van uit dat internet wel over zal waaien. Ze willen niet geloven dat Internet en jezelf profileren (branding) op Internet belangrijk is.
Ze steken hun hoofd in het zand.
Ze hebben een website en verder geloven ze het wel. De combinatie onwetendheid en verkeerde zuinigheid werkt in de hand dat ze absoluut niet willen nadenken over profilering op Internet. (ik zet het even zwart/wit aan om het verhaal duidelijk te maken)
Een neefje van 14 heeft de website ooit gebouwd en op de voorpagina staan foto's van 2 jaar geleden als meest recente bericht.
De vormgeving en teksten zijn van een tenenkrommend laag niveau.
Bovendien is de website is gebouwd met veel flash en dus nauwelijks te vinden in Google .
Oplossing?
Veel zogenaamde reclamebureaus of marketingadviseurs zijn uit onwetendheid, gemakzucht en onvoldoende kennis gebaat bij een klant die niet te wijs is.
De plaatsingen van advertentie,het maken van glimmende bedrijfsbrochures en flitsende presentaties leveren genoeg op. Dus waarom zou je de klant wijzer maken?Het risico is een twijfelende klant of een klant die overloopt naar een adviseur die wel voldoende online marketing kennis heeft. En wie moet dan zijn snelle bolide betalen en het fancy kantoorpand?
Volgende week deel 3