Wat kunnen wij als marketeers leren van de Olympische Spelen?


Sotchi 2014 bron foto
Ik herken me zelf bijna niet meer terug sinds afgelopen vrijdag. Rode wangen en koorts. Ik heb 1 keer in de 4 jaar last van koorts. Olympische koorts. Ik heb mijn dochter van 8 jaar ook al aangestoken met dit virus.

Ik kijk ineens gretig naar sporten als :

  • Snowboarden
  • Biathlon
  • Kunstschaatsen
  • SkiĆ«n 
Daar kijk ik tussen de Olympische spelen door helemaal nooit naar om. Wel een interessante waarom ik 1 x in de 4 jaar wel in vuur en vlam;) sta voor deze sporten (ook als marketeer wel een vraag waar je iets van zou kunnen leren)

Ik denk dat ik (en miljoenen anderen) even:
  • Willen wegdromen en een paar weken in een ideale sprookjeswereld willen vertoeven waar iedereen mooi en gezond is en waar geen oorlog en geweld is. (sprookjes)
  • Heroische verhalen willen horen over sporters die ondanks tegenslag, ziekte en blessures toch een medaille winnen (storytelling)
  • Februari is de ideale maand voor een TV evenement van een paar weken. Zaterdag was het miezerig rotweer en geen weer om naar buiten te gaan dus ideaal om voor de TV te hangen.(timing)
  • Ik aangestoken ben door het enthousiaste en energie van de sporters en hun aanhang.(enthousiasme)
  • Dit is een overzichtelijk evenement. Nederland doet mee met schaatsen en de rest van de wereld met de andere sporten (eenvoud)
  • Het is bijzonder omdat het maar 1 x in de 4 jaar is. (exclusiviteit)
  • Nederland succesvol is met 2 gouden medailles in 2 dagen. (succes)
  • Er veel aandacht is voor het evenement is op nieuwe en oude media. (aandacht)
Dus voor marketeers, De sfeer, de timing, enthousiaste succes, aandacht en exclusiviteit maken de OS tot zoiets bijzonders dat ik zelfs 1 x in de 4 jaar kijk naar mannen die in veel te strakke glimmende pakjes en liggend op een sleetje naar beneden gaan. Toch bijzonder!;)

PS: Ook opmerkelijk dat er voor de OS veel politieke discussie was . Maar dat deze discussie snel verdwijnt zodra het evenement eenmaal is begonnen. Want ik heb dweilorkest Kleintje Pils geen homoliedjes horen spelen want de DJ in het stadion draaide zelf al YMCA. Neemt niet weg dat er uiteraard nog heel veel te verbeteren valt aan de mensenrechten situatie in Rusland om eens een understatement uit de kast te halen;)