![]() |
| Ook in 2014 is Google nog onmisbaar |
Met mijn bedrijf OER Marketing kom ik vooral over de vloer bij MKB ondernemers in de Achterhoek. Ik zie daar dat MKB ondernemers vooral ondernemen en zich nog te weinig verdiepen in de mogelijkheden van online marketing. Maar met weinig tijd en deze 6 tips kun je als MKB ondernemer gemakkelijk zelf je eigen online marketing in 2014 verzorgen.
- Meten= weten
Gebruik de gratis tool Google Analytics om te zien wie je website bezoekt en waar je doelgroep zit. Pas je marketing strategie aan waar nodig.
- Je website is de centrale hub in je online strategie
Social media kanalen komen en gaan (zie het verdwijnen van Hyves) maar je website blijft bestaan en is de belangrijkste spil in je online strategie. Want je website is eigendom van je bedrijf en geen eigendom van Facebook of Twitter. Kijk met de meten=weten tip welk social media kanaal het best voor je werkt.
- Mobiel is de toekomst
Zorg dat je website op een tablet of smartphone goed zichtbaar is. De meest gemakkelijke manier is om je site te bouwen met behulp van responsive design zodat je site zich automatisch aanpast aan een scherm.
- Hou een oogje in het zeil
Met behulp van het het gratis Google Alerts kun je gemakkelijk in de gaten houden wat mensen op social media zeggen over je bedrijf. Grijp in waar nodig. Want het werkt net zoals in het "normale" leven als mensen over je praten en je komt er gezellig bij staan dan neemt het gesprek meestal een andere wending. Bovendien kun je als bedrijf veel leren van zowel negatieve als positieve kritiek.
- Begin met bloggen
Schrijven over je passie is leuk om te doen maar kost wel tijd. Maar er zitten ook heel veel voordelen aan bloggen zoals:
- Het is goed voor SEO (zoekmachinemarketing)
- Je komt op een hele natuurlijke manier in contact met je doelgroep
- Je straalt Thought Leadership uit d.m.v. bloggen en dat is een erg aantrekkelijke online strategie
- Denk ook eens aan Google Adwords
Google Adwords kan nog steeds een goede methode zijn om de juiste mensen online te bereiken. Veel mensen klikken nog steeds op de eerste 3 resultaten en meestal zijn dit Google Adwords. Bijkomend voordeel van Google Adwords is dat je heel specifiek je doelgroep kunt benaderen. Wil je bijvoorbeeld alle mannen in de gemeente Oude IJsselstreek bereiken dat kun je dit zonder veel problemen doen. Bijkomend voordeel is dat je met behulp van de meten= weten tip je campagne gemakkelijk kunt aanpassen.
Dit zijn de 6 online marketing tips die ik MKB ondernemers (en andere ondernemers uiteraard ook) wil meegeven voor 2014. Maak er een mooi jaar van!
