7 vragen over contentmarketing
Maandag had ik een interview met Patrick Petersen. Ik ken Patrick al een aantal jaren omdat we beiden hebben gewerkt voor Beeckestijn Business School. Patrick is de auteur van het boek "Handboek content strategie" dat vorige week is uitgekomen. Hieronder kun je het interview met Patrick lezen.
Waarom heb je een boek geschreven over contentmarketing?
Ben zelf als professioneel sinds 2005 echt met content marketing bezig. Content maak ik natuurlijk al langer, maar de bewuste marketing van content om actie bewerkstelligen doe ik sinds 2005. Toen ben ik begonnen met het ontwikkelen van eigen modellen waaronder het bekende ' Boeien & Binden' -model. Dit model is een belangrijk model in het boek.
Wat zijn de voordelen van contentmarketing?
Dat je tegen relatief lage kosten - en vaak geholpen door klanten en gebruikers - marketing kunt bedrijven. De (lange termijn) effecten van content marketing zijn sterk en wervend. Het mooie bijeffect is de positieve invloed op zoekmachinemarketing.
Welke voorbeelden qua contentmarketing staan in je boek?
Veel. Crossmediaal kent het boek verspreid over de kanalen rondom het boek 100+ cases. In het boek kun je onder andere De Hypotheekshop, Landal GreenParks, Samsung, Philips, Honda en meer uitgediepte cases vinden.
Wat is de beste content marketingstrategie?
De beste marketingstrategie heb ik niet zomaar. Het boek toont vijf hoofd strategieën zoals thought leadership en multichannel. Daarnaast is storytelling de rode draad.
Moet ieder bedrijf aan de gang met content marketing?
Als een organisatie al bezig is met online marketing dan is content marketing een must. Het vormt steeds vaker het hard van online marketing maar ook de traditionele marketing. Gebruikers zoeken nu eenmaal naar content om zichzelf te overtuigen.
Welke content marketingstrategie kun je aanbevelen?
Begin altijd met multichannel, toon LEF en test veel content uit gemixt over verschillende kanalen. Ga dan gesteund met concrete doelen aan de slag met een doordachte strategie. Het Handboek Content Strategie helpt je bij het bepalen van de strategie.
Wat is het verschil tussen contentmarketing en journalistiek?
Content marketing is echt gestuurd en kent een belang. Het is wat minder beschrijvend dan journalistiek. Beiden gaan veelal wel over beleving.
